בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכמות אתרי הסחר הפועלים בישראל.
בדומה לארה"ב ושאר מדינות העולם, שהשכילו לנצל את היווצרותו של המרחב הווירטואלי לטובת מכירות, גם בישראל חלה התעוררות, ונראה בשנים האחרונות שחנויות דיגיטליות ואתרי איקומרס צצים כפטריות אחרי הגשם.
כיום כמעט כל חנות או רשת, הקיימת במרחב הפיזי – מחזיקה גם באתר סחר מרשים, המאפשר ללקוחותיה לבצע רכישות און ליין. ישנם אף עסקים שוויתרו לחלוטין על הקמתה של חנות פיזית, ובחרו להקים חנות וירטואלית בלבד, לאור יתרונותיו הרבים של ענף האיקומרס והפופולריות שלו בשנים האחרונות.
הגולש באתר סחר מצפה לסטנדרטים בינלאומיים
חשוב להדגיש, שכדי שחנות וירטואלית תצליח ותוכל להתחרות בשאר האתרים, עליה לספק לצרכן חווית קנייה טובה, רכישה קלה ומהירה, מחירים תחרותיים, שירות לקוחות מקצועי שזמין במספר ערוצים, וכמובן אפשריות שילוח שונות ומגוונות. אתר סחר מסורבל, הקשה לניווט ולמציאת המוצרים שאותם הצרכן מחפש, הדורש אינסוף פרטים וסיסמאות לצורך ביצוע הרכישה, ושמציע משלוחים עד 14 ימי עסקים – כנראה יתקשה לעמוד בתחרות וימצא עצמו מהר מאוד מחוץ למשחק.
לאור ריבוי אתרי הסחר הזרים המאפשרים רכישה קלה ופשוטה און ליין, ואפשרות שילוח כמעט לכל מקום בעולם – נראה שאתרי הסחר המקומיים, צריכים לעמוד בסטנדרטים החדשים, ולדאוג שגם האתר שלהם מספק חווית קנייה דומה ואף משופרת, כדי להתחרות באותן "מפלצות" איקומרס בינלאומיות, בדמות אמזון, עלי אקספרס, איביי, ודומותיהן.
כולם מדברים כבר תקופה ארוכה על נושא המחיר והמגוון, על חדשנות טכנולוגית במדידה ובהשוואה, אבל נושא שעולה לאחרונה שוב ושוב בתקשורת, בכנסי קמעונאות, בכתבות ובסקרים – עוסק דווקא בנושא ההפצה. מסתבר כי אחד הדברים החשובים ביותר שיש לשים עליהם דגש באתרי סחר, הוא נושא המשלוחים. כל יומיים מתפרסמת כתבה אחרת על שיפור מערך ההפצה של אמזון וצמצום פערי הזמן בין הזמנה וקניה לקבלת המוצרים, או על טכנולוגיה לייעול המשלוחים בוולמארט או בטרגט, או אודות שיטות וגישות לשילוב חנויות פיזיות במערך איסוף והפצת המשלוחים… מכאן מובן, שהתחום הלוגיסטי של שילוח ובלדרות, באמצעות חברות משלוחים והפצה, האחראי על הספקת המוצרים המוזמנים ללקוח הקצה, לביתו או למשרדו, בין אם מחו"ל או לחו"ל, ובין אם בארץ (מה שנקרא בעולם המקצועי ה-Last Mile) – הפך לתחום קריטי ובעל משמעות עצומה בתחרות העסקית ובשיקולי שביעות הרצון, הכדאיות וההעדפה, הן למותג-האתר, והן לגולש-הלקוח הקונה.
התחום הקריטי ביותר – המשלוח
כדי לייצר אתר סחר מצליח, חשוב להעניק ללקוח אפשרויות בחירה מגוונות, כך שיוכל לבחור את אופציית המשלוח או האיסוף המתאימה ביותר עבורו – משלוח רגיל בדואר, משלוח רשום, משלוח עם שליח עד הבית, משלוח מהיר/אקספרס, איסוף עצמי מהחנות, איסוף באמצעות תיבת איסוף, וכו'. אנשים אוהבים שיש להם אפשרות בחירה, ועל כן חשוב להציע ללקוח את כל האופציות הקיימות, ולאפשר לו לבחור באופציה הטובה ביותר עבורו. ישנם אנשים שמעדיפים לאסוף את החבילה מדואר ישראל, ישנם אחרים שמעדיפים לקבל את החבילה באמצעות שליח ישירות לדירתם או למקום העבודה, ויש כאלה שדווקא מעדיפים לאסוף את החבילה מלוקר המצוי בנקודת איסוף לבחירתם (בתחנת הדלק, במרכז הקניות הקרוב לביתם, וכו'). משלוח מהיר/אקספרס הינו אופציה מצוינת עבור לקוחות רבים המעוניינים לרכוש מוצר ולקבל אותו כבר באותו היום או ביום למחרת.
בעולם ובעידן שבו אנו חיים, הכול הפך מהיר ומיידי, אנשים התרגלו לקצב חיים מסוים ומתקשים לדחות סיפוקים, ועל כן אתרי הסחר צריכים לעמוד בקצב ולספק את צרכיו של הלקוח כמה שיותר מהר, ובהתאמה להרגליו ולהעדפותיו. פעם, אנשים נמנעו מרכישה בחנויות דיגיטליות בגלל חששות אשראי ופערי אפשרויות תשלום. כיום, התהיות הללו מאחורינו, והסיבות להמנע מרכישה – השתנו, וכעת, אנשים רבים נמנעים מרכישה בחנויות מסחר אלקטרוני, רק מפני שאפשרויות השילוח בהם מוגבלות או אורכות כ-4-7 ימי עסקים, ואפילו 14 או 21 ימי המתנה… לקוח שמבצע רכישה באתר, לא מקבל את המוצר מיד עם סיום הזמנתו כפי שקורה בחנות פיזית, ולכן ההתרגשות והציפייה שלו לקבל את המוצר שהזמין גדולים, והוא רוצה לקבל את החבילה כמה שיותר מהר. אם הזמנות מאתרי סחר בחו"ל (כדוגמת NEXT) מגיעות לארץ תוך 5 ימי עסקים, הרי שאתרי הסחר בישראל צריכים לעמוד בפרק זמן זה, ואף לספק את המוצרים לפני כן. אין הדבר אומר שמשלוח מהיר איננו צריך להיות כרוך בתשלום נוסף מצד הלקוח הממהר והנלהב, ואכן לרוב משלוחי אקספרס יהיו כרוכים בתוספת תשלום או בהתניית קנייה בסכום מינימלי מסויים, אך לפחות ללקוח תהייה את האפשרות לבחור באופציה זו, ולקבל את המוצרים שלו בפרק זמן קצר במיוחד.
משלוח מהיום למחר
אתר הסחר הישראלי TERMINAL X למשל, של קבוצת פוקס, השכיל להבין את חשיבותם של משלוחים מהירים ללקוחות, ומאפשר משלוח מהיר במיוחד – המוגדר "משלוח חינם מהיום למחר". מדובר באופציה נהדרת עבור לקוחות רבים, אשר אינם מעוניינים להגיע פיזית לרשתות האופנה השונות בקבוצת המותגים, אלא לבצע את הרכישה מכל מקום ובזמן שמתאים להם בדיוק, ועדיין ליהנות מקבלת המוצרים באופן כמעט מיידי – מהיום למחר.
לסיכום, אפשרויות המשלוח באתרי סחר הינם אחד מהדברים החשובים ביותר לתת עליהם את הדעת, בעת הקמת חנות וירטואלית.
הקדישו לכך מחשבה ומאמצי תפעול, והציעו ללקוחות שלכם אפשרויות שילוח רבות ומגוונות ככל שניתן, כך שלא תהייה סיבה לשום לקוח לוותר על רכישה באתר שלכם. בהצלחה!